Det måtte jo komme! I et stykke tid har jeg arbejdet med at få Facebook Ads og AdWords kampagner så langt ned i pris som overhovedet muligt og jeg har fulgt kampagner starte på et par kroner pr. klik – til denne hvor klikprisen (CPC) er helt nede på kr. 0,00!
Så kan man jo spørge sig selv hvordan det kan hænge sammen for Facebook at levere annonceklik der er gratis.
Facebook AdsDet viser sig da også ved en nærmere udregning at prisen heller ikke helt er nede på nul. Den reelle pris er kr. 0,00497. Dvs. en halv øre pr. klik! Men det er da også meget godt. Med sådanne annoncepriser skulle det kunne lade sig gøre at tjene penge. 🙂
Facebook vælger sandsynligvis kun at notere 3 cifre efter kommaet (0,004) hvorefter det afrundes til 0,00.
En lidt mere interessant udregning kunne være prisen pr. Like og den er: kr. 35/5600=0,00625, hvilket er lidt mere end en halv øre pr. Like! 5.600 Likes for kr. 35!
CTR på 1,371 må også siges at være ganske pænt! CTR afhænger primært af efterspørgsel og hvor fængende annoncen er.
Facebook Ads før kontra nu:
Der er mange folk i Internet Marketing branchen der indtil nu har holdt på at man skal målrette sine annoncer i så stor grad at den målgruppe man annoncerer for, ender helt nede på ca. 30.000. Det har jeg aldrig haft held med og med Facebooks nye Automatiske CPM målretning er det nok sådan at jo større markedet og målgruppen er jo nemmere er det at arbejde med geografi og nicher for at få klikpriserne ned. Og det skal da heller ikke være nogen hemmelighed at netop geografi og niche er af stor betydning. Kan du jonglere med det, er Facebook Ads en væsentlig kilde til billig trafik.
Det er ikke fordi jeg er specielt vild med Facebook Ads. Jeg kan få laaaaaangt bedre resultater med AdWords. Men nogle gange er det nemt lige at skrue en Facebook reklame sammen fordi der er meget færre parametre at stille på.
Det er ikke sikkert at det er en universiel sandhed, men jeg får altid meget billigere clicks ved at køre CPM fremfor CPC! Og efter at Facebook har tilføjet Optimeret CPM synes jeg at det går helt godt.
5 tips til mere effektive Facebook Ads
- Teksten i annoncen skal være kort og præcis og det er meget ofte en god ide at afslutte med “Klik synes godt om” vores side. Spørgsmål kan også virke engagerende. Du kan bruge store bogstaver til et enkelt vigtigt ord der skal være iøjnefaldende.
- Brug et godt billede. Et ansigt hvis du kan. Folk på Facebook vil gerne se ansigter. Find et ansigt der udtrykker en stemning eller følelse og er relevant i forhold til dit produkt. At røre folks følelser er effektivt. Billeder kan evt. indrammes af en rød kant for at blive mere synlige.
- Du må gerne bruge tal. F.eks. Spar 35% på 3 minutter!
- Køre flere forskellige annoncer – gerne mange, sammenlign resultaterne og se hvad der virker.
- Eksperimenter!
Billedet fra ovenstående FB kampagne.
Husk at klikke “Synes godt om!”
Hvad er så en god CTR?
Ja, grunden til at jeg gik i gang med denne artikel var faktisk at jeg lavede en kampagne efter ovenstående opskrift og den ramte på første dagen en CTR på 0.203%! hvilket må siges at være fremragende. Beregninger viser at en gennemsnitlig CTR ligger på ca. 0,04-0,05%. Jeg har set kampagner der har ligget endnu højere og jeg vil da heller ikke anbefale at hvile på laurbærrene. Bliv ved med at teste forskellige setups. Klik prisen (CPC) er på kr. 1,26 hvilket er mindst 1 krone mere end jeg accepterer for en AdWords kampagne!
En anden kampagne jeg har kørende, har geografisk mål som altafgørende faktor for hvor Klik venlige folk er. Jeg har ganske kørt kampagnen på 25 lande en uges tid hvorefter jeg har fjernet de 12 – 13 mindst effektive lande og indsat nogle andre og kørt videre. Det har jeg gentaget nogle gange og resultatet er mildest talt fantastisk. CPC prisen varierer en lille smule fra dag til dag og her er et billede af en god dag:
En ting der er værd at være opmærksom på er at hvis du forhøjer dit budget skal du holde øje med effektiviteten. Facebook har ikke som AdWords en øvre effektivitetsgrænse der sørger for at du ikke kaster penge efter kliks der aldrig kommer på CPM kampagner. Facebook vil gøre alt for at bruge HELE dit budget inden midnat – uanset markedet ikke er til det. Dvs. at dine klik bliver dyrere.
Facebook har også den grådige spidsfindighed at hvis du har en kampagne der kører med et budget på eks. kr. 50 pr. dag og du vælger at sætte det op tol kr. 100… Så går der kun 20 minutter inden Facebook har brugt HELE dagens budget og ligger så stille resten af dagen. Jeg har skrevet til dem om dette fænomen, men de tjener jo nok penge på denne udokumenterede feature, så de er vel lige glade.
En anden ting der kan være interessant at holde øje med er hvornår på dagen du får de bedste klik priser. Det kan du gøre ved manuelt at stoppe og starte kampagnen (Hvis den først en gang er blevet godkendt, bliver den ofte godkendt meget hurtigt næste gang).